تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      یادداشت های اهور (یادداشت های منصوره اشرافی درباره هنر و ادبیات)
نیما نویسنده: - جمعه ۱۳۸۳/٥/۳٠

این ابر نه بر من نه به تو می گرید

نه نیز به روی یاسمن می گرید.

بر شوره ی بی حاصل از بس گریست

بر حاصل کار خویش ؛ می گرید.

                                              نیما یوشیج

  نظرات ()
نگاه به جامعه نویسنده: - سه‌شنبه ۱۳۸۳/٥/٢٧

نگاهی به یک ماجرای رخ داده نه چندان تازه ولی قابل تامل:

همه ما لابد از جریان قتل همسر آن فوتبالیست معروف و محاکمه طولانی متهم به قتل خبر داریم.اما مسله ای که مدتی است ذهن من با آن درگیر است این است که :چرا این طوریست؟چرا یک مرد که ادعا کرده است که همسر و فرزندانش را دوست دارد دست به عملی زده ات که منجر به مرگ ان کسی شده است که ادعا کرده دوستش دارد ؟لابد گفته می شود که عمل وی(رابطه با زن دیگر)منافاتی با دوست داشتن خانواده اش نداردو یا اینکه جامعه این اجازه را به وی داده است که با داشتن همسر زن دیگری هم اختیار نماید....در صورتی که این چه اختیاری است که جامعه به وی داده است که با احساسات و زندگی دو انسان بیگناه بازی کند و هر دوی آنها را در مقابل عمل ناخواستهای قرار دهد.هردوی این زنها قربانی وی شدند و در دادگاه این شخص او بود که مجازات نشد .چرا یک مردی که زن و فرزند دارد و ادعا می کند آنها را دوست دارد با زن دیگری پنهانی رابطه بر قرار می کند .آیا این عمل وی مجازاتی در حد یک جریمه ناچیز و یا چند ضربه شلاق است  آنهم بدین خاطر که احتمال رابطه نامشروع بوده و گرنه اگر زن قانونیش می شد که فکر نمی کنم همین مجازات نیز برای وی اعمال میشد ...حالا اگر جریان را عکس کنیم و زنی با داشتن شوهر و فرزند و با ادعای اینکه انها راهم دوست دارد با مرد دیگری رابطه داشته باشد چه مجازاتی برای وی در نظر گرفته می شود؟در جامعه امروز ما مردان هیچ ابایی ندارند از اینکه با داشتن همسر زنان دیگری را نیز صیغه نمایند !!چرا که قانون در این مورد هیچ مجازاتی برای انان در نظر نگرفته و اگر هم هست اندک است.برای من این سوال مطرح است که این فرد مذکور در جریان مرگ همسرش هیچ نقشی نداشته است ؟آیا قاتل فقط کسی است که مستقیما یک فرد را به قتل می رساند ؟به فرض هم که قاتل همان شخصی باشد که حدس زده شده است آیا این قاتل خود قربانی خودخواهی و زیاده خواهی و فریب نشده است؟جالب است...قربانی ای که یک قربانی دیگر را نابود می کند زیرا در این ماجرا این دو زن بودند که قربانی شدند و این مرد بود که بی گناه قلمداد گردید. 

  نظرات ()
با نیما... نویسنده: - جمعه ۱۳۸۳/٥/٢۳

........

چرکین چراست صورت مهتاب؟

کی مانده چشمش بیدار

خواب آشنا که هست و چرا خواب؟

کی ساخته است ؟

کی برده است؟

کی باخته است؟

.............

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  نظرات ()
بی عنوان نویسنده: - پنجشنبه ۱۳۸۳/٥/٢٢

خیلی چیزها برای گفتن وجود دارند اما قابل نوشتن نیستند.

خیلی چیزها هست که می خواهی بنویسی اما فکر می کنی اگر آنها را بنویسی نمایانگر  یاس و نومیدی و اندوه باشد و دوست نداری خوانندگانت را اندوهگین کنی.

خیلی چیزها را فکر می کنی و دوست داری بیان کنی اما می بینی که جایش اینجا نیست و یا در حوصله یک وبلاگ نمی گنجد.

خیلی چیزها برای گفتن و نوشتن وجود دارد اما اگر دوست نداشته باشی که خواننده نوشته هایت در  انتها هیچ در دستانش قرار گیرد. پس انچه را می نویسی که لاااقل فکر کنی چیزی عاید کند.

شاید هم زیاد سخت گیرم و شاید هم دچار خود سانسوری هستم.!!

  نظرات ()
زیاد جدی نگیرید! نویسنده: - جمعه ۱۳۸۳/٥/۱٦

***یک استاد دانشگاه شریف گفته است که:از بین فارغ التحصیلان این دانشگاه تاکنون علی دایی بیشترین استفاده را از سر خود کرده است !!!

البته شوخی یا جدی بودن این حرف و تشخیص نوع استفاده به عهده خواننده است.

 

***کارشناسان و زیست شناسان و دانشمندان با مطالعه و استناد به شواهد و مدارک مورد تحیق خود به این تنیجه رسیدند که :(بینی اکثر ایرانیان  از نوع عقابی و تا حدودی شبیه نوک طوطی است.)

پس مشخص شد که چرا اینهمه بینی چسب خورده زیاد است .و مشخص شد که اینها هیچ گناهی ندارند چون زشتی بینی اشان اثبات شد.

حال با توجه به این موضوع می توان به وجوه مشترک دیگر ماها  با طوطی پی بردو آن اینکه: علاقه زیاد به خوردن تخمه ــپر گویی و پر حرفی کردن ــبه سخن طرف مقابل اصلا گوش ندادن و فقط حرف خود را تکرار کردن ـــ داد و هوار کشیدن و راه انداختن جار و جنجال بیخود ــ تقلید کور کورانه و طوطی صفتانه ــ هوچی گری ــناز ک نارنجی بودن!! و خود را مدام برای این و آن لوس کردن.

 

***فردی می گفت :این آدمهای احمق و نفهم را که تعدادشان هم کم نیست باید به حال خود رها کرد تا بپوسند!!آنوقت تبدیل به کود می شوند و شاید نسل بهتری جوانه بزند و رشد کند!!

 

  نظرات ()
این توپ گرد! نویسنده: - سه‌شنبه ۱۳۸۳/٥/۱۳

خوب ما مردم عادت داریم که در مورد هر چیزی اظهار نظر کنیم و خود را صاحب نظر بدانیم .پس هیچ غیر متعارف و نامعقول هم نیست که من هم در مورد فوتبال بنویسم .فوتبالی که این روزها تبش همه را گرفته .البته نه همه بلکه فوتبال دوستان را و منهم امروز از سر بیکاری یا حسن تصادف بیننده ۲ مسابقه بودم .چندان فوتبال دوست نیستم و البته متنفر از هم نمی باشم ولی دیدن یا ندیدن یک مسابقه زیاد برایم فرقی نمی کند .اما ۲ مسابقه امروز برای مقایسه واقعا خوب و جالب بود و نیز حرفهای دو مفسر تلویزیون(خیابانی و میرزایی).

اول مسابقه ایران و چین مفسران معتقد بودند که پیروزی ایران امری بدیهی است.در فاصله بین دو نیمه با نشان دادن گلهای ایران به تیم چین در سالهای قبل ثابت کردند که چندان حرفشان بی دلیل نبوده و مستند است و چون ایران اکثر مواقع بر تیم چین پیروز شده است پس حالا هم پیروز است.اواخر ۹۰ دقیقه گفتند که ایران ۱۰ نفر بودند و تلاش زیاد کردند و در پنالتی حتما پیروزند و با یک اعتماد و یک اعتقاد راسخ و بدون دلیل ایران را پیروز میدان می دانستند ولی هرگز نگفتند در این بازی که انجام شد نقاط قوت تیم ایران چه بود که این چنین قاطعانه از پیروزیش می گفتند  ؟در حالی که حملات تیم چین  بسیار زیادتر و شوتهای مسلمی که می توانست گل بشود ولی به بدشانسی منجر شد بیشتر بود .علاوه براین می توان به راحتی بین بازی ژاپن و بحرین و بازی ایران و چین مقایسه ای نمود با در نظر گرفتن اینکه تیم ژاپن نیز ۱۰ نفره بودند .من که فوتبال شناس نیستم ولی این را  درک کردم که بازی ایرا ن در مقایسه با تیم ژاپن چقدر کند و بی انگیزه بود.۲ مفسر مذکور هم به جای اینکه ضعفها و نقاط اشتباه بازی را ببینند تنها به امید پنالتی های آخر بازی بودند و فقط کارشان دلداری و دادن امید بیهوده و بدون دلیل به تماشا چیان بود و فقط متذکر می شدند که تیم ایران بسیار لایق و پر تلاش و ۱۰ نفره است و بچه ها بسیار با غیرت هستند!.یعنی یک تیم ۱۲۰ دقیه بازی می کند و  تنها به پنالتی های آخر بازی امید می بندد؟

و اما حرف آخر :هر چند که حتی در فوتبال نیز مثل تمام مسابقات دیگر شانس هم تا حدودی دخیل است ولی با این تفاصیل تیم ایران گویی برای پیروزی حتمی به میدان نیامده بود ...حالا این حرف شاید به مذاق فوتبال دوستان خوش نیاید ولی چه می شود کرد ما همه ایرانی هستیم و در مورد صاحب نظر!!

  نظرات ()
نيما نویسنده: - پنجشنبه ۱۳۸۳/٥/۸

آرامگاه نيما ـيوش  عکس:مهرسان جوان

ول کنيد اسب مرا

راه توشه ی سفرم را و نمد زينم را

ومرا هرزه درا؛

که خيالی سرکش

به در خانه کشانده است مرا.

 

رسم از خطه ی دوری ؛ نه دلی شاد در آن.

سرزمينهايی دور

جای آشوبگران

کارشان کشتن و کشتار که از هر طرف و گوشه ی آن

می نشانيد بهارش گل با زخم جسدهای کسان.

.....................................

يوش دهکده بسيار کوچکی است ؛در دل کوهستان ؛با راهی نسبتا دشوار و کم تردد.احاطه شده در ميان کوههای برفگير و سرد ؛و رودخانه ای  غران و جاری در پيش پايش. به يوش که می روی اين روستای کوچک و کم جمعيت؛تنها به خاطر يک چيز است و آن  نيماست. پيرمردی مهجور و دور افتاده ؛خفته در ميان حياط خانه اش. خانه ای مهجور و غريب؛ولی ايستاده هنوز در دل کوچه ای تنگ و باريک و گل آلود.

براستی که نيما اين مرواريد گرانبها و درخشنده هنوز سر از صدف کج و کوله خويش بيرون نکرده است؟

نه هنوز نيما در هما ن صدف کج وکوله اش در زير يک آلا چيق در حياط خانه اش خفته است.

از کوچه خلوت و پر و گل ولای که بگذری ديوارهای خانه نيما را می بينی با در چوبی آن که قفل بزرگی رويش خود نمايی می کند.آن روز صبح که ما به يوش رفتيم روزی نسبتا ابری و گرفته بود و برای ديدن نيما چه روزی بهتر از اين روز!

همسايه روبرويی کليد قفل را آورد و در را گشود. .....بر سنگ مزار نيما شعری نوشته نشده بود و پايين پايش سيروس طاهباز خوابيده بود......اتاقها لخت و عور و تماما سفيد سفيد بودند و اتاقی که چند عکس از نيما در آن بود ؛درش قفل بود ..در حياط برف انباشته شده بود و در باغچه ها چيزی نبود به جز يک سرو تازه کاشته شده .يک توپ پلاستيکی و يک قوطی خالی کنسرو در حياط افتاده بود ....در يکی از اتاقها يک شانه تخم مرغ نيمه خالی کپک زده بود......ساختمان در حال تعمير و بازسازی بود .

نشانه اشنا از نيما تنها ياد او در فضای خالی خانه اش بود و مزارش .مزارش و خانه ا ش چه غريب و دور افتاده و مجهور می نمودند.....................

 

ترا من چشم در راهم شباهنگام

که می گيرند در شاخ (تلاجن)سايه ها رنگ سياهی

وزان دل خستگانت راست اندوهی فراهم

ترا من چشم در راهم.

 

شباهنگام. در آندم که بر جا دره ها چون مرده ماران خفتگانند؛

در آن نوبت که بندد دست نيلوفر به پای سرو کوهی دام

گرم ياد آوری يا نه ؛من از يادت نمی کاهم؛

ترا من چشم در راهم.

 

  نظرات ()
مطالب اخیر بهار شعر شعز شعر شعر زندگی در نوستالژی گذشته شعر شعر از کتاب فرشته ای در خانه شعر
کلمات کلیدی وبلاگ شعر (۳٢٧) حاشیه زندگی (۱٦۱) یادداشت ادبی (۱۳۳) اجتماع (٧٩) خبر (٦٩) نقاشی (٤٦) نیما یوشیج (۳٠) زن (٢٩) ماهنامه رندان (٢٩) نشر (٢۳) وبلاگ نویسی (٢٢) دیدگاه هنری ادبی (٢٢) احمد شاملو (٢۱) این تاج خار (۱٥) ماهنامه مارال (۱٥) نشر شورآفرین (۱۳) حسین جوان (۱٢) فمنیسم (۱٢) علیرضا ذیحق (۱٢) نمایشگاه کتاب (۱۱) غزاله علیزاده (۱۱) ماهنامه ماندگار (۱۱) مهرسان جوان (۱٠) و خنیاگران چه غمین پرده می کشند بر اسرار این فریب (۱٠) مرگ خلاصه شد (۱٠) نفس های پنهان (۱٠) سیمون دوبوار (۱٠) خورشید من کجاست؟ (٩) فروغ فرخزاد (٩) دریغا از عشق (٩) میلان کوندرا (۸) وازنا (۸) سهراب سپهری (۸) اکتاویو پاز (٧) انتخابات ریاست جمهوری (٧) سارتر (٧) معشوق بی صدا (٧) دالان ها (٧) سینما (٦) آنسل آدامز (٦) سکوت سپری شده (٦) سرور جوان (٥) نرودا (٥) موسیقی (٥) فلسفه (٥) عکاسی (٥) نیچه (٥) نقد و بررسی (٥) آتی بان (٥) آلبر کامو (٥) چه گوارا (٥) ماهنامه فریاد (٥) خبرگزاری ایبنا (٤) ماهنامه گذرگاه (٤) منصوره اشرافی (٤) فرشته ای در خانه (٤) در جست و جوی هویت (٤) فریاد بلند عصیان (٤) سیمین دانشور (٤) عطار (٤) داستان (٤) در جستجوی هویت فراموش شده (٤) در تاریکی سوزان (٤) در برزخ تساوی (۳) روسپییان سودا زده من (۳) سالینجر (۳) آلبا دسس پدس (۳) مهدی اخوان ثالث (۳) مارکز (۳) سینمای مستند (۳) گفتگو (۳) بهار (۳) ناظم حکمت (۳) نوبل (۳) آیدا (۳) رضا قاسمی (۳) عباس معروفی (۳) 8 مارس (۳) شور آفرین (۳) عمادالدین نسیمی (۳) سایت والس (۳) مهراوه جوان (۳) saturated darkness (۳) خبرگزاری ایسنا (۳) آنتونیو بوئرو بایخو (۳) چراغها را من خاموش می کنم (۳) زیستن از نوع اول (۳) سپنج (۳) فالکنر (۳) سیاوش شاملو (٢) میشل فوکو (٢) مهرهرمز (٢) فرانسیسکو گویا (٢) سرگی یسنین (٢) مایاکوفسکی (٢) حسین منصوری (٢) خبرگزاری ایانا (٢) در انتظار گودو (٢) سایت ادبی دیباچه (٢) سایت مرور (٢) پاییز را به خاطر بادهایش (٢) غزلیات شمس (٢) غلامحسین ساعدی (٢) نزار قبانی (٢) برتولت برشت (٢) ساموئل بکت (٢) حلاج (٢) ریلکه (٢) لورکا (٢) نوروز (٢) مولانا (٢) شریعتی (٢) ایلنا (٢) منوچهر آتشی (٢) سال بلوا (٢) من ری (٢) عین القضات (٢) یاشار احد صارمی (٢) ژاک پره ور (٢) کیان وش شمس اسحاق (٢) ناتور دشت (٢) یانیس ریتسوس (٢) لنگستون هیوز (٢) گالری ثالث (٢) شبهای تهران (٢) والتر بنیامین (٢) جایزه شعر زنان (٢) حرفهای همسایه (٢) سایت کارگاه (٢) علیرضا بهنام (٢) اسماعیل خویی (۱) طاهر صفار زاده (۱) انقلاب فرهنگی (۱) نیکول فریدنی (۱) هومن بابک نیا (۱) آنتونیونی (۱) تعزیه در نقاشی (۱) تی اس الیوت (۱) وردی که بره ها می خوانند (۱) فرد زینه مان (۱) اروفه (۱) ژان کوکتو (۱) رومن پولانسکی (۱) مکرمه قنبری (۱) اکسپرسیونیسم (۱) خوزه کراویرینها (۱) ژان کریستف (۱) مسیح باز مصلوب (۱) نیکوس کازانتاکیس (۱) سعید سلطانپور (۱) نازنین نظام شهیدی (۱) قیصر امین پور (۱) هیوا مسیح (۱) محمود دولت آبادی (۱) رادیو زمانه (۱) پروست (۱) آلن دوباتن (۱) پینک فلوید (۱) عشق و ازدواج (۱) لوح (۱) ابراهیم گلستان (۱) ویتگنشتاین (۱) پیانیست (۱) خبر گزاری فارس (۱) کلود لانزمن (۱) تفکیک ارزشگذاری ادبی (۱) man ray (۱) پل نیومن (۱) فریدا کالو (۱) بوی پاییز (۱) هنری مور (۱) شهرنوش پارسی پور (۱) خلیل پاک نیا (۱) صالح نجفی (۱) تیرداد نصری (۱) رسانه (۱) کلیدر (۱) زرتشت (۱) اصغر فرهادی (۱) فقر (۱) صادق هدایت (۱) حافظ (۱) سعدی (۱) مشهد (۱) یداله رویایی (۱) اسکار (۱) خبرگزاری مهر (۱) رومن گاری (۱) آرمانگرایی (۱) دادائیسم (۱) رومن رولان (۱) مارسل پروست (۱) اوباما (۱) شطرنج (۱) برگمن (۱) شیرین عبادی (۱) اورهان پاموک (۱) تکثیر غیر قانونی (۱) obama (۱) یوش (۱) ایسنا (۱) روسو (۱) روزنامه شرق (۱) شفیعی کدکنی (۱) جایزه صلح نوبل (۱) هشت مارس (۱) اکبر رادی (۱) صدام (۱) آدونیس(علی احمد سعید) (۱) دیدگاه هنری ادبی نهم (۱) دیدگاه هنری ادبی دهم (۱) شهرگان (۱) ناظم حکمت (۱) بهار 1390 (۱) نعمت آزرم(میرزازاده) (۱) روزنامه شهرآرا (۱) شهریار گلوانی (۱) قاسم صنعوی (۱) سمانه مرادیانی (۱) علیرضا اجلی (۱) سایت کافه داستان (۱) سالمرگی (۱) mansourehgallery (۱) محمد مسافر (۱) ذر برزخ تساوی (۱) in the purgatory of equatliy (۱) نشر آرست (۱) جدایی نادر از سیمین (۱) سایت صحنه ها (۱) سهراب رحیمی (۱) sohrab rahimi (۱) موسسه نقد حرفه ای (۱) کارل سندبرگ (۱) کته کولویتز (۱) kathe kollwitz (۱) کتابناک (۱) روسپیان سودازده من (۱) فرانس مارک (۱) اسبهای آبی (۱) مسعود حاجی حسن (۱) باقر پرهام (۱) holding on to myself (۱) peter callesen (۱) نلسون آلگرن (۱) ده شب شعر (۱) انیستیتو گوته (۱) مهر 1356 (۱) ماهنامه کارنامه (۱) محمد تهرانی (۱) دکتر بهار و خواستگار مرده (۱) معصومه سیحون (۱) ماهنامه پل ادبی (۱) سایت هنری نقش آوا (۱) سایت ادبی خزه (۱) سایت فرهنگی هفتان (۱) فلا هرتی (۱) آلینوش طریان (۱) دل آرا دارابی (۱) کلاوس اشتریگل (۱) فلسفه و عرفان (۱) اصغر الهی (۱) م ـ آزاد (۱) رضا سعیدی (۱) مارگو ت بیکل (۱) اورهان ولی (۱) مهران صدرالسادات (۱) سعید کاشانی (۱) سایت فل سفه (۱) ویکتور خارا (۱) ایولین رید (۱) افسردگی عمیق تر (۱) روزنا (۱) گلستانه (۱) مجتباپورمحسن (۱) مجله دنیای سخن (۱) قره العین (۱) نادر مشایخی (۱) شب موتسارت (۱) روزنامه همبستگی (۱) ژیژک (۱)
دوستان من دیدگاه - Diddgah Mansoureh Ashrafi Gallery مهرسان جوان سرور حوان خسین حوان خسین حوان پرتال زیگور طراح قالب