تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      یادداشت های اهور (یادداشت های منصوره اشرافی درباره هنر و ادبیات)
منتشر شد نویسنده: - دوشنبه ۱۳۸٦/٥/٢٩

منتشر شدند:

معشوق بی صدا

رویکردی جامعه شناختی بر عاشقانه های احمد شاملو

نشر مینا ـ ۱۳۸۶

کتاب (معشوق بی صدا ) نگاهی دگر گونه و انتقادی به عاشقانه های شاملو به عنوان مطرح شده ترین شاعر  در دوران معاصر  است.

در این کتاب سعی شده است به طور بسیار خلاصه و مختصر  مقوله نگاه شاعر به زن  یا به عبارتی دیگر همان معشوق مورد نقد فمنیستی قرار گیرد .

 

این تاج خار

مجموعه شعر

نشر مینا ـ ۱۳۸۶

(این تاج خار) دومین مجموعه شعر    است در بر گیرنده ۶۳ شعر  از سالهای اخیر

ـــــــــــــــــــــــ

در سایت خزه می توانید بخوانید:

نگاهی بر نمایشنامه  در تاریکی سوزان

نوشته انتونیو بوئرو بایخو

ترجمه پژمان رضایی

نشر ماکان

 

 

  نظرات ()
یک شعر نویسنده: - یکشنبه ۱۳۸٦/٥/٢۸

 

 

 

آهو، 

به حسرت 

              آهی کشید.

 

گل آبزی زشت 

در برکه نگریست.

باریکه ی نوری 

لرزان از شکاف در 

به درون خزید.

چه کسی خواند 

            ترانه ای از عشق؟ 

چه کسی؟ 

 

 

 

 

 

  نظرات ()
یک شعر نویسنده: - پنجشنبه ۱۳۸٦/٥/٢٥

 

بی اندوه

چگونه می توان

                  ازین تقدیر اندوهناک گفت.

 

افق بی در

و افسوس

              در چشم من.

 

این حدیث

 هرگز گفته نخواهد شد.

 

 

ساحل بیداری کجاست؟

باد در مه می دود

و مرا

که پای رفتن نیست.

 

انبوه خدایان

مثل آوازهای ناخوانده

در ازدحام نان و

                    کوچه و

                               بازار

                                    سرگردانند.

 

ونسیم

که شاید بوزد 

 به پنهانی 

             به این وادی.

 

 

 

 

 **

 

  نظرات ()
شعر نویسنده: - دوشنبه ۱۳۸٦/٥/٢٢

۱

***

 دریا را

آب می برد

و پرنده را

پرواز.

برای رهایی

خویشتن را باید

به کدامین سپردن؟

.

.

.

باید به سنگها نپیوست

باید به سنگها نپیوست

حتی هنگامی که

خورشید

هراسش را

پنهان می سازد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲

***

زن بودن

ضمیمه بودن.

نبود نش مهم است

بودنش

  زیاد مهم نیست.

 زن بودن

یعنی،

فرو خوردن

دم بر نیاوردن

در خود شکستن

فدا شدن

فدا کردن

حمایت کردن

دریغ نورزیدن

عشق ورزیدن

با مرگ 

         زنده بودن

با زندگی

          مردن

هیچ بودن  

           برای همه

همه چیز بودن 

                  برای هیچ ...

زن بودن

یعنی چه؟

 

 

 

دو شعر از کتاب: (این تاج خار)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

 

 

 

 

 

داستان‌های بهارات

هومن بابک‌، مترجم کتاب «داستان‌های بهارات»، در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران، این کتاب را عصاره‌ای از بطن معرفت و معنویت مشرق زمین دانست. 

وی همچنین این داستان‌ها را دارای تشابهات قابل توجهی با معرفت ایرانی دانست
. ...ادامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  نظرات ()
شعر نویسنده: - پنجشنبه ۱۳۸٦/٥/۱۸

می نویسم ، پس هستم!

در شماره جدید دوهفته نامه فریاد

ــــــــــــــــــــــــــــــ

***

بلور خشم و صبوری من

بی شکیب

در انتظار از هم پاشیدن

                           می ماند.

هر چند که مرگ

کنار بیشه و جنگل

عشق بر چیند.

 

از کتاب: خورشید من کجاست؟

  نظرات ()
  نویسنده: - دوشنبه ۱۳۸٦/٥/۱٥

 آنجا که تویی من آمدن نتوانم

 

  نظرات ()
خدا حافظ برگمن ـ خدا حافظ آنتونیونی نویسنده: - چهارشنبه ۱۳۸٦/٥/۱٠

خدا حافظ برگمن   خداحافظ شوالیه

 

  برگمن یه مثابه همآن شوالیه ای  بود که با مرگ در آویخت وسرانجام مرگ او را مقهور خود کرد .او در درون کفش‌های کودکی خود به خواب رفت.

مرگ ِ آرامش ِ مذهب  ِکودکی ِ  تنهایی ِخدا ِ گتاه ِ اعتراف  و بخشایش مفاهیمی بودند که سراسر زندگی و دوران کودکیش را مملو کرده بودند و اعتراف می کند که به شکلی عمیق به دوران کودکیش پیوند خورده است.

  تاثیرات این مفاهیم  به همراه تجربه  او از جنگ  در فیلمهایش کاملا مشهود است

برگمن از تعلیمیات مذهبی خود در دوران کودکی به نفرت از کلیسا میرسد.از سویی این تعلیمات به او کشش نسبت به خدا را می دهد و از سوی دیگر گریز از آن خدا . برگمن مذهب سنیز نیود بلکه همچون شوالیه ای بر علیه کلیسا شورید.

هم چنین ایبسن  نیچه  استریندبرگ نیز براو ناثیر گذار بودند.

 از نگاه اینگمار برگمن، ما همگی نقش بازی می‌کنیم، حتی هنگامی که فیلم می‌بینیم، حتی وقتی که فیلم می‌سازیم. و برای اجتناب از آن راهی نیست.

تردیدی نیست که اینگمار برگمن یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان جهان بوده و هست و  آثار زیادی با تاثیر از او یا ملهم از فضای آثارش ساخته شده است.

ارنست اینگمار برگمان(۱۹۱۸-۲۰۰۷ ) ازبرجسته ترین فیلمسازان وکارگردانان معاصر سوئد بود.

 

 ـــــــــــــــــــــــــ

** خدا حافظ آنتونیونی  

میکل آنجلو آنتونیونی (Michelangelo Antonioni)  سپتامبر ۱۹۱۲ - ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۷)

 

بسیاری از فیلمنامه‌های فیلمهای آنتونیونی را یا خود نوشته یا در نوشتن آنها همکاری داشته‌است، که حال و هوای غربت، ملالت، شهوت بی عشق و ناتوانی انسان از ایجاد ارتباط در آنها مشترک است.

 

او مانند فدریکو فلینی به نئورئالیسم درونی معتقد بود. محتوای فیلم‌های او را اغلب اضطراب‌ها ، تردیدها و نگرانی‌ها ی بشر امروز و عدم توانایی او در برقراری رابطه معنوی با دیگران تشکیل می‌دهد. فیلم‌های وی آکنده از سکوت‌ها، خلاء‌ها و همه واکنش‌های انسان مضطرب و ناامید است.

 **نقل از (ویکی پدیا)

توضیح در باره مطلب ویکی پدیا:آنتو نیو نی از سردمداران نئو رآلیسم بود ولی به تدریج از آن فاصله گرفت و به طرف رآلیسم کشیده شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ


       خط ها و آدم ها:
         نقد زیبایی شناسانه شب میکل آنجلو آنتونیونی

آنچه که فیلم شب، اثر میکل آنجلو آنتونیونی را جذاب می کند، به غیر از روایت مدرن و روان شناسانه  آن، تصاویر بدیعی است که ساختار کلی قاب های فیلم را تشکیل می دهند...

(ادامه)

  نظرات ()