تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      یادداشت های اهور (یادداشت های منصوره اشرافی درباره هنر و ادبیات)
درج بی اجازه مطالب نویسنده: - دوشنبه ۱۳۸٥/۱۱/۱٦

نوشتن در اینتر نت علاوه بر فایده هایی که دارد بعضی وقت ها هم اعجاب ادم را بر می انگیزد. چرا؟ مثلا وقتی که می بینی نوشته ای را که در وبلاگت نوشته ای از کجا ها سر در اورده آن هم گاهی با نام و گاهی بدون نام.

باز خدا پدر مسولان روزنامه همبستگی را بیامرزد که وقتی نوشته مرا بدون اجازه در روزنامه چاپ می کنند لااقل نام مرا هم زیر ش می نویسند .

http://www.hambastegidaily.com/goon2result.asp?code=1227

 

اما گاهی وقت ها نوشته خودت را جایی می بینی با یک نام دیگر . آن وقت است که دهانت از تعجب باز می ماند.

خوش بختانه  مسولان سایت  فرهنگی فریاد  که نوشته من در مورد سخنرانی فالکنر در سایتشان با نام دیگری درج شده بود   اسم فرد مذکور را پاک نموده و عذر خواهی کردند .

 

این آدرس نوشته درج شده در آن سایت است .

http://www.faryaad.com/content.asp?PID=129

مقایسه شود با متن سخنرانی فالکنر نوشته شده در همین صفحه وبلاگ.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-

 

فیلسوف نامتعارف ـ پیوند دهنده سینما و فلسفه

 

اسلاوی ژیژک:

تولد 21 مارس 1949در لیو بلیا نا ( پایتخت اسلونی)

 

از ژیژک چه می دانیم ؟ فیسلوف نا متعارفی با علاقه وصف نا پذیر به هالیوود.

 

او فیلسوفی است که در عین  حال که بیان کننده و مفسر و تکمیل کننده نظرات هگل _مارکس و لاکان است ، تفسر کننده فلسفی سینما هم به شمار می آید . او شاید تنها و اولین فیلسوفی باشد که نگاه خود را به جانب سینما به طور بسیار جدی معطوف کرده است و در کنار تماشای فیلم ها جستارهای فلسفی را از میان انها کند و کاو می کند .

 

با وجودی که اساس کلی فلسفه ژیژک بر یایه عقاید و ایده های سه فیلسوف بزرگ که نام برده شد  ، گذاشته شده است و هر یک تاثیری خاص بر وی نهاده اند ولی سینما را هم باید  تاثیر گزار چهارم در مورد وی دانست.

 

ژیژک در 21 مارس در یو گسلاوی بدنیا آمد و به خاطر شرایط خاص و ویژه ای همه فیلم هایی امریکایی و اروپایی را که در کشورش به نمایش در آمده بود دید . این امر سبب گرایش و علاقه وی به سینما گردید و باعث شد که نظرات فلسفی ای را که در اینده به نگارش در می اورد از این تاثیر بی نصیب نماند. او از همان جوانی علاقه وافری به فیلم و سینما از خود نشان داد .

 

ویژگی دیگر  او در این است که به عنوان یک فیلسوف عقاید و نظرات خود را نه تنها به زبان پیچیده بلکه با بیانی ساده و روان و اسان فهم در اختیار مردم قرار داده است . تا انجا که به او لقب مولف شاعرانه نویس را داده اند .

 

چرا که منتقدان آثار وی را در زمره ادبیادت و دارای ساختاری شاعرانه بر می شمارند.

 

یکی دیگر از عللی که باعث شده اثار وی ساده و قابل فهم باشد شاید همان توجه خاص او به سینما می باشد .

 

او در عین حالی که در اثارش به تحلیل نظریه های فلاسفه ای چون دریدا _ کریستوا _ لاکان و... می پردازد غالبا به هالیوود متوسل می شود.. همان طور نیز متقابلا برای تعابیر فلسفی از نظام هالیوود  ، به ژیژک متوسل می شوند.

 

ژیژک  در بیان مفاهیم فلسفی اغلب از کلمات عامیانه و ساده و روز مره استفاده می کند و با اوردن مثالهایی  از واقعیت های ملموسو قابل درک انها را قابل فهم تر برای همگان می کند.در مورد او نوشته اند:

 

 

"  شیوه تفکر و نوشتن اش سر خوشانه و بی پرواست ، مدام به استقبال خطر لذت بخش کردن فلسفه می رود. رهیافت ژیژک بی اعتنایی در خوری نسبت به حال و هوای نوعا عزلت گزیده ی اندیشه ی انتقادی دارد و پر شر و شور و انفجاری است. به قولی ژیژک پس گردن روانکاوی و فلسفه را می گیرد و وادارشان می کند که با زندگی روزمره رویا روی شوند. و همهی اینها تری ایگلتون  منتقد بریتانیایی را وا می دارد که ژیژک را " در خشانترین مفسر روانکاوی ، و به واقع نظریه پردازی فرهنگی به طور عام ، که اروپا ظرف چند دهه ی اخیر دیده " بداند."*

 

 

 *نقل  قول از کتاب : اسلاوی ژیژک _ تونی مایرس

 

 

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر شعر شعر شعر شعر شعر شعر شعر تامل شعر شعر
کلمات کلیدی وبلاگ شعر (۳۱٤) حاشیه زندگی (۱٦٠) یادداشت ادبی (۱۳٢) اجتماع (٧٩) خبر (٦٩) نقاشی (٤٦) نیما یوشیج (۳٠) زن (٢٩) ماهنامه رندان (٢٩) نشر (٢۳) وبلاگ نویسی (٢٢) دیدگاه هنری ادبی (٢٢) احمد شاملو (۱۸) این تاج خار (۱٥) ماهنامه مارال (۱٥) حسین جوان (۱٢) نشر شورآفرین (۱٢) فمنیسم (۱٢) علیرضا ذیحق (۱٢) نمایشگاه کتاب (۱۱) غزاله علیزاده (۱۱) ماهنامه ماندگار (۱۱) و خنیاگران چه غمین پرده می کشند بر اسرار این فریب (۱٠) مهرسان جوان (۱٠) مرگ خلاصه شد (۱٠) نفس های پنهان (۱٠) سیمون دوبوار (۱٠) خورشید من کجاست؟ (٩) فروغ فرخزاد (٩) دریغا از عشق (٩) میلان کوندرا (۸) وازنا (۸) سهراب سپهری (۸) انتخابات ریاست جمهوری (٧) سارتر (٧) معشوق بی صدا (٧) دالان ها (٧) سینما (٦) آنسل آدامز (٦) نرودا (٥) اکتاویو پاز (٥) سرور جوان (٥) موسیقی (٥) فلسفه (٥) عکاسی (٥) نیچه (٥) آتی بان (٥) آلبر کامو (٥) چه گوارا (٥) ماهنامه فریاد (٥) خبرگزاری ایبنا (٤) ماهنامه گذرگاه (٤) منصوره اشرافی (٤) در جست و جوی هویت (٤) فریاد بلند عصیان (٤) سیمین دانشور (٤) داستان (٤) نقد و بررسی (٤) عطار (٤) در جستجوی هویت فراموش شده (٤) سکوت سپری شده (٤) در تاریکی سوزان (٤) در برزخ تساوی (۳) روسپییان سودا زده من (۳) سالینجر (۳) مارکز (۳) مهدی اخوان ثالث (۳) سینمای مستند (۳) نوبل (۳) گفتگو (۳) آیدا (۳) رضا قاسمی (۳) عباس معروفی (۳) 8 مارس (۳) عمادالدین نسیمی (۳) فرشته ای در خانه (۳) شور آفرین (۳) سایت والس (۳) مهراوه جوان (۳) saturated darkness (۳) آنتونیو بوئرو بایخو (۳) آلبا دسس پدس (۳) خبرگزاری ایسنا (۳) چراغها را من خاموش می کنم (۳) زیستن از نوع اول (۳) سپنج (۳) فالکنر (۳) حسین منصوری (٢) خبرگزاری ایانا (٢) سرگی یسنین (٢) مایاکوفسکی (٢) سیاوش شاملو (٢) میشل فوکو (٢) مهرهرمز (٢) فرانسیسکو گویا (٢) در انتظار گودو (٢) سایت مرور (٢) سایت ادبی دیباچه (٢) پاییز را به خاطر بادهایش (٢) غزلیات شمس (٢) غلامحسین ساعدی (٢) برتولت برشت (٢) ساموئل بکت (٢) حلاج (٢) ریلکه (٢) لورکا (٢) مولانا (٢) شریعتی (٢) بهار (٢) ناظم حکمت (٢) نوروز (٢) ایلنا (٢) منوچهر آتشی (٢) سال بلوا (٢) من ری (٢) ژاک پره ور (٢) عین القضات (٢) یاشار احد صارمی (٢) کیان وش شمس اسحاق (٢) ناتور دشت (٢) لنگستون هیوز (٢) گالری ثالث (٢) شبهای تهران (٢) والتر بنیامین (٢) جایزه شعر زنان (٢) حرفهای همسایه (٢) سایت کارگاه (٢) علیرضا بهنام (٢) اسماعیل خویی (۱) طاهر صفار زاده (۱) انقلاب فرهنگی (۱) نیکول فریدنی (۱) هومن بابک نیا (۱) آنتونیونی (۱) تعزیه در نقاشی (۱) تی اس الیوت (۱) وردی که بره ها می خوانند (۱) فرد زینه مان (۱) اروفه (۱) ژان کوکتو (۱) رومن پولانسکی (۱) مکرمه قنبری (۱) اکسپرسیونیسم (۱) خوزه کراویرینها (۱) ژان کریستف (۱) مسیح باز مصلوب (۱) نیکوس کازانتاکیس (۱) یانیس ریتسوس (۱) پینک فلوید (۱) عشق و ازدواج (۱) لوح (۱) ابراهیم گلستان (۱) ویتگنشتاین (۱) پیانیست (۱) خبر گزاری فارس (۱) قیصر امین پور (۱) هیوا مسیح (۱) محمود دولت آبادی (۱) رادیو زمانه (۱) پروست (۱) آلن دوباتن (۱) کلود لانزمن (۱) تفکیک ارزشگذاری ادبی (۱) man ray (۱) پل نیومن (۱) فریدا کالو (۱) بوی پاییز (۱) هنری مور (۱) شهرنوش پارسی پور (۱) خلیل پاک نیا (۱) صالح نجفی (۱) تیرداد نصری (۱) صادق هدایت (۱) حافظ (۱) سعدی (۱) مشهد (۱) یداله رویایی (۱) اسکار (۱) خبرگزاری مهر (۱) رومن گاری (۱) اوباما (۱) شطرنج (۱) آرمانگرایی (۱) دادائیسم (۱) رومن رولان (۱) مارسل پروست (۱) رسانه (۱) کلیدر (۱) زرتشت (۱) اصغر فرهادی (۱) فقر (۱) برگمن (۱) شیرین عبادی (۱) اورهان پاموک (۱) تکثیر غیر قانونی (۱) obama (۱) یوش (۱) ایسنا (۱) روسو (۱) روزنامه شرق (۱) نزار قبانی (۱) شفیعی کدکنی (۱) جایزه صلح نوبل (۱) هشت مارس (۱) اکبر رادی (۱) صدام (۱) آدونیس(علی احمد سعید) (۱) mansourehgallery (۱) دیدگاه هنری ادبی نهم (۱) دیدگاه هنری ادبی دهم (۱) شهرگان (۱) بهار 1390 (۱) نعمت آزرم(میرزازاده) (۱) روزنامه شهرآرا (۱) شهریار گلوانی (۱) قاسم صنعوی (۱) سمانه مرادیانی (۱) علیرضا اجلی (۱) سایت کافه داستان (۱) سالمرگی (۱) ذر برزخ تساوی (۱) in the purgatory of equatliy (۱) نشر آرست (۱) محمد مسافر (۱) جدایی نادر از سیمین (۱) دکتر بهار و خواستگار مرده (۱) معصومه سیحون (۱) ماهنامه پل ادبی (۱) سایت هنری نقش آوا (۱) سایت ادبی خزه (۱) سایت فرهنگی هفتان (۱) سایت صحنه ها (۱) سهراب رحیمی (۱) sohrab rahimi (۱) موسسه نقد حرفه ای (۱) کارل سندبرگ (۱) کته کولویتز (۱) kathe kollwitz (۱) کتابناک (۱) روسپیان سودازده من (۱) فرانس مارک (۱) اسبهای آبی (۱) مسعود حاجی حسن (۱) باقر پرهام (۱) holding on to myself (۱) peter callesen (۱) نلسون آلگرن (۱) ده شب شعر (۱) انیستیتو گوته (۱) مهر 1356 (۱) مهران صدرالسادات (۱) م ـ آزاد (۱) رضا سعیدی (۱) مارگو ت بیکل (۱) اورهان ولی (۱) ماهنامه کارنامه (۱) محمد تهرانی (۱) دل آرا دارابی (۱) فلا هرتی (۱) آلینوش طریان (۱) سعید سلطانپور (۱) نازنین نظام شهیدی (۱) کلاوس اشتریگل (۱) فلسفه و عرفان (۱) اصغر الهی (۱) سعید کاشانی (۱) سایت فل سفه (۱) ویکتور خارا (۱) ایولین رید (۱) افسردگی عمیق تر (۱) روزنا (۱) گلستانه (۱) مجتباپورمحسن (۱) مجله دنیای سخن (۱) قره العین (۱) نادر مشایخی (۱) شب موتسارت (۱) روزنامه همبستگی (۱) ژیژک (۱)
دوستان من دیدگاه - Diddgah Mansoureh Ashrafi Gallery مهرسان جوان سرور حوان خسین حوان خسین حوان پرتال زیگور طراح قالب