تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      یادداشت های اهور (یادداشت های منصوره اشرافی درباره هنر و ادبیات)
شهرنوش پارسی‌پور برای چه می‌نویسد؟ نویسنده: - چهارشنبه ۱۳۸٧/٧/۱٧

 

 این متن پاسخی است که شهرنوش پارسی پور به سوالی که از او پرسیده شده برای چه می نویسد، داده است. آن را در گوشه ای از اوراق مجله های قدیمی یافتم و دیدم بد نیست دوباره در اینجا بیاورم برای کسانی که آن مجله های قدیمی را ندیده اند و نخوانده اند خصوصن که الان خانم پارسی پور یکی از نویسندگان ثابت رادیو زمانه نیز هستند .

_______

اگر بیست سال پیش می پرسیدید چرا می نویسم لابد پاسخم این بود که می خواهم مشهور شوم یا حرفی برای گفتن دارم یا می خواهم کسی بشوم و یا بی آنکه بدانم چرا، معترضم.


امروز در چهل و یک  دو سالگی می توانم بگویم می نویسم برای آنکه ناگهان جریان حوادث اجتماعی نسل مرا به میدان حادثه پرتاب کرده است . این گویا یک فرمان تاریخی است.

بر این باورم که هزاران سال پیش هنگامی که انسان کم و بیش راه و روش ذخیره مواد غذایی را آموخته بود و قانون بندی های کشاورزی را کشف کرده بود و مجبور بود به رعیتی تن بدهد تا امر سیر کردن شکم میسر شود، زنان آگاهانه ، نا آگاهانه از بهشت نخستین خارج شدند(گناه بزرگی که هرگز از بابت آن مورد بخشش قرار نگرفتند) آنان ضعیف نمایی کردند، آنقدر که حتا تا حد حیوانی به پستی کشانده شدند، در حقیقت به رعیت رعیت تبدیل شدند( و عرض می کنم بر این باورم که خود را به رعیت رعیت تبدیل کردند.) فرش زیر پا شدند، سنگ زیرینه آسیا، حیوان ماده شیرده و ابزار سخنگو.

 به برکت این فداکاری آنان خیش و گاو آهن را کشف کردند، انسان ترازو را اختراع کرد، با ترازو شهر را به وجود آورد ، آمد تا رسید به کامپیوتر.

ناگهان وضع دگر گونه شد، دیگر ضرورت حفظ موقعیت پیشینه احساس نمیشد، احقاق حقوق کم و بیش ممکن گشته بود. انسان ظاهرن دیو گرسنگی را مهار کرده بود. چرخش دایمی جستجوی خوراک را بدست فراموشی می سپرد... زن شروع کرد به خودش بیندیشد، به حال حیوانیش...

 من می نویسم چون اندیشیدن را آغازیده ام. دست خودم نبوده است که چنین شده، ناگهان پوسته حیوانی  ماده گاو را از دوشم بر داشته اند، از این روی می نویسم چون گویا دارم انسان می شوم. می خواهم بدان کیستم؟ چرا نمی توانم عشقم را _ حسب قاعده مرسوم_ بر روی فرد مشخصی یا حوزه مشخصی محدود کنم، چرا این عشق می رود تا از یک ذره کوچک چرخنده در کوچک ترین اتم شناخته شده الی کل مجموعه هستی را در بر بگیرد. می نویسم چون به دلیل این حال عاشقانه آرام و قرار مدارم و می نویسم چون زهدانم را هم هویت با فضای هستی می بینم، چون می خواهم بدانم قلبی که در بالای این زهدان قرار گرفته چگونه می تپد، مغزی که در بالای قلب قرار گرفته به چه می اندیشد، ایا چنین حضوری هست؟ یا پندار است.

 بر این باورم که زنان از مردان کوچک ترند، فضیلت آنها در کوچک بودن نهفته است. اینک می خواهم بدانم ایا این یک قاعده اجتماعی است یا فرمان طبیعی؟ اگر قاعده اجتماعی است چگونه باید تعذیل شود، اگر فرمان طبیعی است، زن مادهگاو سابق، رعیت رعیت ک دیگر نه ماده گاو است و نه رعیت چگونه باید خود را با این فرمان سازگار کند؟

می نویسم چون می خواهم بدانم آیا حق دارم به کامپیوتر به اختراعات آینده، حرکت در مجموعه کل هستی، از کهکشانی به کهکشان رفتن بیندیشم یا نه؟

می نویسم چون روزی یک جلبک دریایی بودم، روزی حسب یک قانون اجتماعی ماده گاوی ، مروز انسان محرومی، شاید در روزگاری در بی نهایتی بسیار دور لعل بدخشانی_ اما اندیشمند_ در سیاره ای دور دست که یک پارچه عاقل است و می اندیشد.

می خواهم بدانم خدا را چگونه باید در ذهن مجسم کنم. حد شیطان را چگونه تشخیص بدهم، اینها را می خواهم بیندیشم، نمی خواهم برایم بیندیشند.

 می نویسم چون پیشینه محدودی دارم . رابعه، چند عارفه نیمه گمنام، نیمه دیوانه، طاهره، پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، سیمین دانشور، سیمین بهبهانی و هم نسلهای خودم مهشید امیر شاهی گلی ترقی غزاله علیزاده مهین بهرامی و احتیاتن چند تایی دیگر کل پیشینه تاریخ نوشتنی_ یا به انگیزه نوشتن_ مرا تشکلیل می دهند.

 از این قرار در مقام رعیت_ مادینه گاو سابق_ انسان بی هویت در جستجوی هویت امروزین، جزو شالوده و پی ساختار بنایی محسوب می شوم که روزی در وجود خواهد آمد، که من ارز هم اکنون می بینم که برازنده و رفیع خواهد بود، که من می دانم برای بشریت چنگی نور هدیه خواهد برد( من به اینده زنان  ایران بسیار بسیار بسیار امیدوارم).

 با این دلیل هاست که می نویسم و بر این باورم که رعیت رعیتم و هر چه تا امروز نوشته ام از این وجه هویتی از این معنا بر خاسته است که تا انسان شدن فاصله زیادی دارم . اما خوش بختانه امروز به این حال بردگی واقفم، در مقام خشتی از خشتهای یک بنای رفیع ذهنی مربوط به آینده عرض می کنم که آرزومندم بتوانم از راه نوشتن نان بخورم که برای سد جوع وقت تلف نکنم چون دیگر وقت زیادی باقی نمانده است و من واقعن حرفهایی برای گفتن دارم.*

*نقل از مجله دنیای سخن سال 1367

  نظرات ()
مطالب اخیر شعر شعر شعر بهار شعر شعز شعر شعر زندگی در نوستالژی گذشته شعر
کلمات کلیدی وبلاگ شعر (۳۳٠) حاشیه زندگی (۱٦۱) یادداشت ادبی (۱۳۳) اجتماع (٧٩) خبر (٦٩) نقاشی (٤٦) نیما یوشیج (۳٠) زن (٢٩) ماهنامه رندان (٢٩) نشر (٢۳) وبلاگ نویسی (٢٢) دیدگاه هنری ادبی (٢٢) احمد شاملو (٢۱) این تاج خار (۱٥) ماهنامه مارال (۱٥) نشر شورآفرین (۱۳) حسین جوان (۱٢) فمنیسم (۱٢) علیرضا ذیحق (۱٢) نمایشگاه کتاب (۱۱) غزاله علیزاده (۱۱) ماهنامه ماندگار (۱۱) مهرسان جوان (۱٠) و خنیاگران چه غمین پرده می کشند بر اسرار این فریب (۱٠) مرگ خلاصه شد (۱٠) نفس های پنهان (۱٠) سیمون دوبوار (۱٠) خورشید من کجاست؟ (٩) فروغ فرخزاد (٩) دریغا از عشق (٩) میلان کوندرا (۸) وازنا (۸) سهراب سپهری (۸) اکتاویو پاز (٧) انتخابات ریاست جمهوری (٧) سارتر (٧) معشوق بی صدا (٧) دالان ها (٧) سینما (٦) آنسل آدامز (٦) سکوت سپری شده (٦) سرور جوان (٥) نرودا (٥) موسیقی (٥) فلسفه (٥) عکاسی (٥) نیچه (٥) نقد و بررسی (٥) آتی بان (٥) آلبر کامو (٥) چه گوارا (٥) ماهنامه فریاد (٥) خبرگزاری ایبنا (٤) ماهنامه گذرگاه (٤) منصوره اشرافی (٤) فرشته ای در خانه (٤) در جست و جوی هویت (٤) فریاد بلند عصیان (٤) سیمین دانشور (٤) عطار (٤) داستان (٤) در جستجوی هویت فراموش شده (٤) در تاریکی سوزان (٤) در برزخ تساوی (۳) روسپییان سودا زده من (۳) سالینجر (۳) آلبا دسس پدس (۳) مهدی اخوان ثالث (۳) مارکز (۳) سینمای مستند (۳) گفتگو (۳) بهار (۳) ناظم حکمت (۳) نوبل (۳) آیدا (۳) رضا قاسمی (۳) عباس معروفی (۳) 8 مارس (۳) شور آفرین (۳) عمادالدین نسیمی (۳) سایت والس (۳) مهراوه جوان (۳) saturated darkness (۳) خبرگزاری ایسنا (۳) آنتونیو بوئرو بایخو (۳) چراغها را من خاموش می کنم (۳) زیستن از نوع اول (۳) سپنج (۳) فالکنر (۳) سیاوش شاملو (٢) میشل فوکو (٢) مهرهرمز (٢) فرانسیسکو گویا (٢) سرگی یسنین (٢) مایاکوفسکی (٢) حسین منصوری (٢) خبرگزاری ایانا (٢) در انتظار گودو (٢) سایت ادبی دیباچه (٢) سایت مرور (٢) پاییز را به خاطر بادهایش (٢) غزلیات شمس (٢) غلامحسین ساعدی (٢) نزار قبانی (٢) برتولت برشت (٢) ساموئل بکت (٢) حلاج (٢) ریلکه (٢) لورکا (٢) نوروز (٢) مولانا (٢) شریعتی (٢) ایلنا (٢) منوچهر آتشی (٢) سال بلوا (٢) من ری (٢) عین القضات (٢) یاشار احد صارمی (٢) ژاک پره ور (٢) کیان وش شمس اسحاق (٢) ناتور دشت (٢) یانیس ریتسوس (٢) لنگستون هیوز (٢) گالری ثالث (٢) شبهای تهران (٢) والتر بنیامین (٢) جایزه شعر زنان (٢) حرفهای همسایه (٢) سایت کارگاه (٢) علیرضا بهنام (٢) اسماعیل خویی (۱) طاهر صفار زاده (۱) انقلاب فرهنگی (۱) نیکول فریدنی (۱) هومن بابک نیا (۱) آنتونیونی (۱) تعزیه در نقاشی (۱) تی اس الیوت (۱) وردی که بره ها می خوانند (۱) فرد زینه مان (۱) اروفه (۱) ژان کوکتو (۱) رومن پولانسکی (۱) مکرمه قنبری (۱) اکسپرسیونیسم (۱) خوزه کراویرینها (۱) ژان کریستف (۱) مسیح باز مصلوب (۱) نیکوس کازانتاکیس (۱) سعید سلطانپور (۱) نازنین نظام شهیدی (۱) قیصر امین پور (۱) هیوا مسیح (۱) محمود دولت آبادی (۱) رادیو زمانه (۱) پروست (۱) آلن دوباتن (۱) پینک فلوید (۱) عشق و ازدواج (۱) لوح (۱) ابراهیم گلستان (۱) ویتگنشتاین (۱) پیانیست (۱) خبر گزاری فارس (۱) کلود لانزمن (۱) تفکیک ارزشگذاری ادبی (۱) man ray (۱) پل نیومن (۱) فریدا کالو (۱) بوی پاییز (۱) هنری مور (۱) شهرنوش پارسی پور (۱) خلیل پاک نیا (۱) صالح نجفی (۱) تیرداد نصری (۱) رسانه (۱) کلیدر (۱) زرتشت (۱) اصغر فرهادی (۱) فقر (۱) صادق هدایت (۱) حافظ (۱) سعدی (۱) مشهد (۱) یداله رویایی (۱) اسکار (۱) خبرگزاری مهر (۱) رومن گاری (۱) آرمانگرایی (۱) دادائیسم (۱) رومن رولان (۱) مارسل پروست (۱) اوباما (۱) شطرنج (۱) برگمن (۱) شیرین عبادی (۱) اورهان پاموک (۱) تکثیر غیر قانونی (۱) obama (۱) یوش (۱) ایسنا (۱) روسو (۱) روزنامه شرق (۱) شفیعی کدکنی (۱) جایزه صلح نوبل (۱) هشت مارس (۱) اکبر رادی (۱) صدام (۱) آدونیس(علی احمد سعید) (۱) دیدگاه هنری ادبی نهم (۱) دیدگاه هنری ادبی دهم (۱) شهرگان (۱) ناظم حکمت (۱) بهار 1390 (۱) نعمت آزرم(میرزازاده) (۱) روزنامه شهرآرا (۱) شهریار گلوانی (۱) قاسم صنعوی (۱) سمانه مرادیانی (۱) علیرضا اجلی (۱) سایت کافه داستان (۱) سالمرگی (۱) mansourehgallery (۱) محمد مسافر (۱) ذر برزخ تساوی (۱) in the purgatory of equatliy (۱) نشر آرست (۱) جدایی نادر از سیمین (۱) سایت صحنه ها (۱) سهراب رحیمی (۱) sohrab rahimi (۱) موسسه نقد حرفه ای (۱) کارل سندبرگ (۱) کته کولویتز (۱) kathe kollwitz (۱) کتابناک (۱) روسپیان سودازده من (۱) فرانس مارک (۱) اسبهای آبی (۱) مسعود حاجی حسن (۱) باقر پرهام (۱) holding on to myself (۱) peter callesen (۱) نلسون آلگرن (۱) ده شب شعر (۱) انیستیتو گوته (۱) مهر 1356 (۱) ماهنامه کارنامه (۱) محمد تهرانی (۱) دکتر بهار و خواستگار مرده (۱) معصومه سیحون (۱) ماهنامه پل ادبی (۱) سایت هنری نقش آوا (۱) سایت ادبی خزه (۱) سایت فرهنگی هفتان (۱) فلا هرتی (۱) آلینوش طریان (۱) دل آرا دارابی (۱) کلاوس اشتریگل (۱) فلسفه و عرفان (۱) اصغر الهی (۱) م ـ آزاد (۱) رضا سعیدی (۱) مارگو ت بیکل (۱) اورهان ولی (۱) مهران صدرالسادات (۱) سعید کاشانی (۱) سایت فل سفه (۱) ویکتور خارا (۱) ایولین رید (۱) افسردگی عمیق تر (۱) روزنا (۱) گلستانه (۱) مجتباپورمحسن (۱) مجله دنیای سخن (۱) قره العین (۱) نادر مشایخی (۱) شب موتسارت (۱) روزنامه همبستگی (۱) ژیژک (۱)
دوستان من دیدگاه - Diddgah Mansoureh Ashrafi Gallery مهرسان جوان سرور حوان خسین حوان خسین حوان پرتال زیگور طراح قالب